Engelen zijn spirituele wezens die in verschillende religies en geloofssystemen worden erkend. Ze worden vaak gezien als boodschappers van God, beschermers van mensen en krachten van het goddelijke. Dit verslag onderzoekt de oorsprong, aard en namen van engelen in verschillende tradities, evenals hun rol en betekenis in de spirituele en religieuze wereld.

🌟 Universeel Overzicht van Engelen per Traditie

πŸ•Ž Jodendom

Binnen de Joodse traditie spelen engelen een cruciale rol als boodschappers en dienaren van God. Ze verschijnen in heilige geschriften als krachtige wezens met unieke taken en eigenschappen. Zo is Michaël, wiens naam "Wie is als God?" betekent, de strijdengel en beschermer van Israël. Hij wordt vaak gezien als een hemelse generaal, die waakt over het volk en strijdt tegen duisternis.

Gabriël, wiens naam "God is mijn kracht" betekent, treedt op als de brenger van visioenen en openbaringen. Hij is de engel die boodschappen van groot belang overbrengt, vaak verbonden met diep mystieke ervaringen. Uriël, het "Licht van God", wordt gezien als de engel van wijsheid en profetie. Hij brengt inzicht en verheldert de geest van degenen die zoeken naar waarheid.

Rafaël, de "God geneest", heeft als taak genezing te brengen en reizigers te begeleiden op hun weg. Hij is de engel van herstel – fysiek, mentaal en spiritueel. Metatron, die wordt geïdentificeerd met de aartsvader Henoch, is de hemelse schriftgeleerde. Hij wordt geacht de goddelijke mysteriën op te tekenen. Sandalphon, zijn tweelingbroer in sommige tradities, draagt de gebeden van de mensen omhoog naar God.

Raziel, de "Geheimen van God", is de bewaarder van mystieke kennis, vaak verbonden met de Kabbalah. Zadkiël, "Rechtvaardigheid van God", staat voor genade en barmhartigheid, en helpt bij het loslaten van schuld. Tot slot is er Jophiel, de "Schoonheid van God", die het denken verlicht en de mens inspireert tot kunst, esthetiek en innerlijke schoonheid.

✝️ Christendom

In het christendom worden engelen niet alleen genoemd in de Bijbel, maar ook uitvoerig beschreven in latere kerkelijke werken, zoals de ‘Hemelse Hiërarchie’ van Dionysius de Areopagiet. In deze hiërarchie zijn engelen verdeeld over negen rangen, van de hoogste, het dichtst bij God, tot de engelen die het meest betrokken zijn bij de mens.

Michaël is hier de grote leider van het hemelse leger en strijdt tegen het kwaad in de naam van God. Gabriël is de verkondiger van grote boodschappen, zoals aan Maria bij de aankondiging van Jezus' geboorte. Rafaël, die voorkomt in het boek Tobit, wordt erkend als genezer en gids. Uriël, het "Licht van God", biedt inzicht en oordeel, en wordt vaak geassocieerd met verlichting van het geweten.

Cherubijnen bewaken Gods troon en bewaakten ooit de toegang tot het paradijs. Serafijnen staan bekend om hun vurige aard en zingen voortdurend "Heilig, heilig, heilig", terwijl ze rondom Gods troon zweven. De Thronen, ook wel Ophanim genoemd, vertegenwoordigen Gods gerechtigheid en oordeel. Heerschappijen (Dominions) zijn de ordelijke bestuurders van lagere engelenordes. Machten (Powers) beschermen de wereld tegen demonische invloeden. Krachten (Virtues) worden geassocieerd met wonderen en inspiratie. Vorstendommen (Principalities) waken over naties en leiders. Aartsengelen fungeren als boodschappers voor universele kwesties. De laatste en meest toegankelijke rang bestaat uit de engelen zelf – zij beschermen individuen en brengen persoonlijke boodschappen.

β˜ͺ️ Islam

In de islamitische traditie worden engelen (Malaikah) gezien als zuivere lichtwezens die zonder vrije wil exact uitvoeren wat God opdraagt. Ze worden niet als mannelijk of vrouwelijk beschouwd, noch eten of slapen ze.

Jibriel (dezelfde als Gabriël) is de brenger van de openbaring – hij openbaarde de Koran aan de profeet Mohammed. Mika’il is verantwoordelijk voor de natuurkrachten en het voorzien in levensonderhoud. Israfil is de engel die op de bazuin zal blazen op de Dag des Oordeels, waarmee hij het einde van de wereld aankondigt. Azra’il is de Engel des Doods, die de ziel van de stervende ontvangt.

Munkar en Nakir ondervragen de overledene in het graf over hun geloof en daden. Raqib en Atid schrijven ieder moment van een mensenleven op – de goede en slechte daden. Ridwan bewaakt het paradijs, terwijl Malik de bewaker is van de hel.

πŸ”₯ Zoroastrisme

Deze oude Perzische religie, die voorafging aan het jodendom en het christendom, heeft een diepgaande invloed gehad op latere engelenbeelden. In het zoroastrisme bestaan de Amesha Spentas, "Onsterfelijke Heiligen", die niet alleen engelachtige entiteiten zijn, maar ook kosmische krachten die aspecten van de schepping beschermen.

Sraosha is de engel van gehoorzaamheid en ook van de dood, een gids voor de ziel naar het hiernamaals. Mithra is de rechtvaardige rechter die de zielen weegt. Rashnu vervult een soortgelijke taak en beoordeelt de daden van de gestorvene.

πŸŒ€ Gnosticisme

In het gnosticisme, een mystieke stroming uit de eerste eeuwen van onze jaartelling, komen talloze engelachtige wezens voor die "Aeonen" worden genoemd – emanaties van het goddelijke licht.

Sophia, de goddelijke wijsheid, speelt een centrale rol. Haar val uit het pleroma (de goddelijke volheid) leidde tot de schepping van de materiële wereld. Barbelo is de eerste emanatie van de Allerhoogste en symboliseert zuiver licht. Yaldabaoth, ook wel de Demiurg genoemd, is de valse scheppergod die de wereld schiep, afgesneden van de ware bron. Andere belangrijke lichtwezens zijn Eleleth, Harmozel, Oroiael en Daveithai – beschermers van goddelijk inzicht en licht.

🌈 New Age / Esoterie

In moderne spirituele stromingen, vaak aangeduid als New Age of esoterie, wordt een combinatie gemaakt van traditionele engelbeelden en intuïtieve, persoonlijke invulling.

Chamuel wordt gezien als de engel van liefde, vrede en harmonieuze relaties. Ariël is verbonden met de natuur, aarde-energie en dieren. Jeremiel helpt bij het reflecteren op het leven en verschijnt vaak in dromen. Haniel staat voor intuïtie, vrouwelijke energie en de kracht van de maan. Azazel, hoewel vaak geassocieerd met de gevallen engelen, wordt soms ook erkend als brenger van verboden kennis, zoals wapentechnologie.

πŸ‘οΈ Gevallen Engelen

De gevallen engelen, zoals beschreven in onder andere het Boek van Henoch, vormen een duistere tegenhanger van de hemelse hiërarchie. Lucifer is het bekendste voorbeeld – vaak geïnterpreteerd als de engel die tegen God in opstand kwam en als Satan werd verbannen. Semyaza, de leider van de Wachters, leidde een groep engelen die verboden kennis aan de mensheid gaf. Azazel, een van hen, bracht kennis van wapens, cosmetica en magie.

πŸ”„ De Ophanim en de Visioenen van Ezechiël

Een van de meest mysterieuze engelwezens in de Bijbel zijn de Ophanim, ofwel “de wielen”, zoals beschreven in het boek Ezechiël (hoofdstuk 1, verzen 15-21). De profeet beschrijft vier levende wezens, elk met een bijbehorend wiel. Deze wielen waren als glinsterende topaas en leken op een wiel binnen een wiel. Ze bewogen in alle richtingen zonder zich te keren en hun randen zaten vol ogen.

De symboliek van de Ophanim is diep mystiek: ze vertegenwoordigen de mobiliteit van God, het vermogen om overal tegelijk te zijn zonder beperking. De ogen duiden op alwetendheid – niets blijft voor hen verborgen. Ze zijn ook het mystieke voertuig van Gods troon, en verbonden met de cherubijnen. Binnen de christelijke engelenhiërarchie vallen ze onder de rang van de Thronen, de derde van de negen hemelse orden. In visioenen worden ze vaak gezien als vurige, draaiende wezens vol goddelijke energie en inzicht.

 

🌟 Universeel Overzicht van Engelen per Traditie

πŸ•Ž JODENDOM

 

Michaël"Wie is als God?"Strijdengel, beschermer van Israël

Gabriël"God is mijn kracht"Boodschapper, visioenen en openbaring

Uriël"Licht van God"Wijsheid, profetieRafaël"God geneest"Genezing, begeleiding van reizigers

Metatron-Hemelse schriftgeleerde, vereenzelvigd met HenochSandalphon-Verheft gebeden naar God

Raziel"Geheim van God"Engel van de mystieke kennis

Zadkiël"Rechtvaardigheid van God"Genade, barmhartigheid

Jophiel"Schoonheid van God"Verlicht denken, kunst, schoonheid

 

✝️ CHRISTENDOM

Gebaseerd op zowel Bijbelse als latere kerkelijke geschriften (zoals Dionysius’ Hemelse Hiërarchie).

 

NaamBetekenisFunctie

Michaël"Wie is als God?"Leider van het hemelse leger

Gabriël"God is mijn kracht"Verkondiger aan MariaRafaël"God geneest"Komt voor in het boek Tobit

Uriël"Licht van God"Engel van inzicht en oordeel

Cherubijnen-Beschermen Gods troon, waken over Eden

Serafijnen-Zingen "Heilig, heilig, heilig", vuurelementen

Thronen (Ophanim)-Dienen Gods recht en oordeel

Heerschappijen (Dominions)-Besturen lagere engelenordes

Machten (Powers)-Beschermen tegen demonische krachten

Krachten (Virtues)-Doen wonderen, moedigen mensen aan

Vorstendommen (Principalities)-Beschermen naties en leiders

Aartsengelen-Boodschappers van universele zaken

Engelen-Beschermen individuen

 

β˜ͺ️ ISLAM

Engelen (Malaikah) zijn lichtwezens die Gods wil perfect uitvoeren.

 

Jibriel (Gabriël)Openbaarde de Koran aan Mohammed

Mika’ilBeheert natuur en levensonderhoud

IsrafilZal op de bazuin blazen bij de Dag des Oordeels

Azra’ilEngel des Doods

Munkar & NakirOndervragers in het graf

Raqib & AtidSchrijven goede en slechte daden op

RidwanBewaakt het Paradijs

MalikEngel van de Hel

 

πŸ”₯ ZOROASTRISME

Een oude Perzische religie die sterk bijdroeg aan joods-christelijke engelenbeelden.

 

Amesha Spentas"Onsterfelijke Heiligen"Beschermers van schepping en kosmische orde

Sraosha-Engel van gehoorzaamheid en de dood

Mithra-Rechter van de zielen

Rashnu-Weegt de daden van de overledenen

 

πŸŒ€ GNOSTICISME

Een mystieke stroming met vele engelachtige wezens, vaak genoemd als “Aeonen”.

 

SophiaGoddelijke Wijsheid

BarbeloEerste emanatie van de Allerhoogste

YaldabaothDemiurg, valse scheppergod

Eleleth, Harmozel, Oroiael, DaveithaiEngelen van Licht, beschermen het goddelijke inzicht

 

🌈 NEW AGE / ESOTERIE

Combinatie van oude wijsheid en moderne mystiek, met unieke namen en rollen.

 

ChamuelLiefde, vrede, relaties

AriëlNatuur, aarde, dieren

JeremielLevensreflectie, dromen

HanielIntuïtie, maanenergie, vrouwelijkheid

Azazel(Vaak als gevallen engel) Brengt kennis en wapentechniek

 

πŸ‘οΈ GEVALLEN ENGELEN (o.a. uit het Boek van Henoch)

 

LuciferSymbool van opstand tegen God (vaak geïnterpreteerd als Satan)

SemyazaLeider van de Wachters (gevallen engelen)

AzazelLeerde mensen oorlog en magie

 

πŸ”„ OPHANIM & DE VISIOENEN VAN EZECHIËL

De Ophanim, of "wielen", zijn een van de meest mysterieuze hemelse wezens in de Bijbel.

πŸ“– Ezechiël 1:15-21 beschrijft deze wezens:

“Elk van de vier levende wezens had een wiel bij zich. De wielen waren als glinsterende topaas en leken als een wiel binnen een wiel. Ze bewogen zonder te draaien, en hun randen waren vol ogen.”

πŸŒ€ Betekenis van de Ophanim:

  • Mobiliteit van God – zij bewegen zonder zich te draaien.

  • Alwetendheid – de ogen symboliseren het alziend bewustzijn.

  • Mystiek voertuig van Gods troon – verbonden met de cherubijnen.

Ze maken deel uit van de Thronen (derde rang in de christelijke hiërarchie) en worden vaak in visioenen afgebeeld als vurige, draaiende wezens vol energie en inzicht.

 

De lijst is niet helemaal compleet, er zijn dus meer.

 

In veel religies en spirituele tradities worden engelen in verschillende rangen of orden gecategoriseerd. De exacte lijst kan variëren afhankelijk van de traditie, maar hier is een veelgebruikte indeling van engelen in negen rangen, van hoog naar laag, zoals beschreven in de christelijke mystieke en bijbelse traditie:

Serafijnen (Seraphim)
De Serafijnen bevinden zich het dichtst bij God en vormen de hoogste rang binnen de engelenhiërarchie. In veel religies, zoals het christendom, worden ze beschreven als vurige wezens die onophoudelijk God aanbidden. Het woord "Serafijn" komt van het Hebreeuwse woord seraph, wat "vuur" betekent, een symbool van hun intense liefde en toewijding aan God. Ze worden vaak afgebeeld met zes vleugels en staan rondom de troon van God, hun aanbidding is constant en intens. Hun taak is niet alleen het aanbidden van God, maar ook het zuiveren van de lucht en het brengen van de heiligheid van God naar de rest van de schepping.

Cherubijnen (Cherubim)
Cherubijnen worden vaak afgebeeld als machtige wezens die de heiligheid en majesteit van God bewaken. Hoewel ze vaak worden gezien als kinderlijke of schattige figuren in populaire cultuur, zijn ze in religieuze tradities verre van onschuldig of speels. Cherubijnen worden beschouwd als diep verheven en worden in de Bijbel vaak beschreven als wezens met meerdere gezichten en vleugels. Ze symboliseren wijsheid, kennis en bescherming en spelen een sleutelrol bij het bewaren van de goddelijke kennis en de toegang tot God. In het Oude Testament wordt een cherubijn geplaatst bij de poorten van de Tuin van Eden om de weg naar de boom des levens te beschermen.

Tronen (Thrones)
De Tronen worden gezien als engelen die de goddelijke wil en rechtvaardigheid vertegenwoordigen. Ze staan dicht bij de macht en de majesteit van God en worden geassocieerd met de goddelijke heerschappij over het universum. De Tronen worden vaak beschreven als onmetelijke kracht en worden als instrumenten van Gods rechtvaardigheid gezien. Ze zijn verantwoordelijk voor het handhaven van de kosmische orde en het uitvoeren van Gods wil in de schepping. Het zijn de Tronen die de goddelijke besluiten uitvoeren en de werkelijke basis voor de orde van de schepping verschaffen.

Heerschappijen (Dominions)
De Heerschappijen hebben de taak om de lagere engelen te leiden en de hemelse orden te bewaren. Ze functioneren als uitvoerders van de goddelijke leiding en zijn betrokken bij de organisatie van de hemelse hiërarchie. Hun functie is het bewaken en coördineren van de lagere engelen in hun werk, en het zorgen voor het handhaven van de kosmische orde. Heerschappijen worden vaak afgeschilderd als ernstige en gezaghebbende figuren die de goddelijke plannen voor de mensheid en de schepping toezicht houden. Ze stellen de juiste principes in werking die zorgen voor de harmonie in het universum.

Krachten (Virtues)
De Krachten worden beschouwd als de engelen die verantwoordelijk zijn voor het handhaven van de kosmische orde en het bewaken van de harmonie van de natuur. Ze staan in direct contact met de krachten die de fysieke en spirituele werkelijkheid aandrijven, zoals de krachten van de natuur en het bewaken van de juiste verhoudingen in de wereld. Krachten worden geassocieerd met wonderen en kunnen de krachten die door God zijn gecreëerd beïnvloeden om wonderen in de wereld te bewerkstelligen. Ze helpen om de wereld in balans te houden en zijn daarmee de beschermers van de natuurlijke wetten. Ze worden soms gezien als engelen die het goddelijke plan zichtbaar maken door ingrijpen in de natuurlijke orde.

Overheden (Powers)
De Overheden zijn engelen die de taak hebben om de mensheid te beschermen en de geestelijke wetten te handhaven. Ze worden vaak gezien als strijders tegen kwaad en chaos, en hun belangrijkste missie is het bewaren van de spirituele en morele orde in de wereld. Overheden spelen een rol bij het afweren van negatieve invloeden en zorgen ervoor dat het universum in overeenstemming blijft met de goddelijke wet. Ze staan in de frontlinie van de strijd tegen demonische krachten en worden soms als krijgers afgeschilderd die het goddelijke beschermen tegen de krachten van de duisternis.

Engelen (Principalities)
De Principaliteiten zijn verantwoordelijk voor het toezicht op naties, volkeren en leiders. Ze worden gezien als de beschermer van de spirituele welvaart van gemeenschappen en landen. De Principaliteiten sturen vaak de lagere engelen naar specifieke personen of gemeenschappen om hen te helpen bij het naleven van de goddelijke principes. Ze hebben een belangrijke rol in het sturen van engelen naar individuen om hen te begeleiden in hun spirituele reis en hen naar God te leiden. Principaliteiten kunnen fungeren als gidsen voor naties en steden, en hun invloed wordt vaak geassocieerd met het bevorderen van rechtvaardigheid en het leiden van volken naar een dieper begrip van God.

Aartsengelen (Archangels)
Aartsengelen staan boven de engelen en worden beschouwd als de belangrijkste boodschappers van God. Ze vervullen belangrijke rollen als beschermers van de mensheid en brengers van goddelijke boodschappen. De bekendste Aartsengel is Michaël, de beschermer van de mensheid en de strijder tegen de krachten van het kwaad. Aartsengelen worden vaak gezien als de engelen die boodschappen brengen die essentieel zijn voor de redding van de mensheid. Ze staan in directe communicatie met God en zijn betrokken bij belangrijke goddelijke gebeurtenissen die de koers van de wereld beïnvloeden. Michaël, Gabriël en Raphael zijn de drie bekendste Aartsengelen, elk met hun eigen specifieke rol in de hemel en op aarde.

Engelen (Angels)
De gewone engelen, of simpelweg "Engelen," vormen de laagste rang binnen de engelenhiërarchie en worden beschouwd als de belangrijkste bemiddelaars tussen de menselijke en de goddelijke wereld. Ze worden vaak gezien als beschermengelen, die elk individu begeleiden en hen helpen om het pad van de rechtvaardigheid te volgen. Engelen worden geassocieerd met liefde, mededogen en de overdracht van goddelijke boodschappen. In veel religies, zoals het christendom, worden engelen als boodschappers gezien, die de wil van God overbrengen naar de mensheid. Ze worden vaak afgebeeld in menselijke gedaante met vleugels, en hun aanwezigheid wordt vaak ervaren als een geruststellende, beschermende kracht in tijden van nood.

 

Deze hiërarchie is gebaseerd op de christelijke traditie, maar veel van deze rangordes en concepten zijn ook terug te vinden in andere spirituele en mystieke systemen, zoals het jodendom, de islam en de esoterische filosofieën. De rangorde is vooral een manier om de verschillende rollen en taken van engelen binnen het grotere kosmische plan te begrijpen.

Overige Engelen in Mystieke en Esoterische Tradities

Naast de grote religies spelen engelen een belangrijke rol in mystieke en esoterische tradities zoals de kabbala, gnosticisme en het hermetisme.

Enkele minder bekende engelen:

  • Abdiel – Engel van trouw en opstand tegen het kwaad.

  • Adnachiel – Engel van onafhankelijkheid en vrije wil.

  • Dumah – Engel van stilte en de doden.

  • Gagiel – Engel van water en oceanen.

  • Hamaliel – Engel van logica en rede.

  • Iofiel – Engel van schoonheid en verlichting.

  • Lailah – Engel van conceptie en geboorte.

  • Sachiel – Engel van rijkdom en overvloed.

De Rol van Engelen

Engelen vervullen talrijke rollen, waaronder:

  • Boodschappers: Engelen brengen goddelijke boodschappen over aan mensen.

  • Beschermers: Beschermengelen waken over individuen en helpen hen in nood.

  • Strijders: Sommige engelen vechten tegen demonische krachten en het kwaad.

  • Gidsen: Engelen bieden spirituele leiding en inspiratie.

  • Rechters: In sommige tradities beoordelen engelen de daden van mensen en begeleiden ze hun zielen na de dood.

Engelen vormen een essentieel onderdeel van veel religies en spirituele overtuigingen. Ze zijn meer dan alleen mythologische figuren; ze spelen een rol in het geloof, de bescherming en de begeleiding van de mensheid. Of men ze nu ziet als symbolen van goddelijke kracht of als echte spirituele wezens, hun aanwezigheid en betekenis blijven een bron van inspiratie voor velen.

 

 

Engelen worden in verschillende religieuze en culturele tradities op diverse manieren afgebeeld. In de Bijbel worden ze vaak beschreven als krachtige, indrukwekkende wezens die mensen ontzag inboezemen. Bijvoorbeeld, de bewakers bij het graf van Jezus vielen als dood neer toen zij de engel van de Heer zagen (Matteüs 28:4).

gotquestions.org

 

Hoewel de Bijbel niet gedetailleerd ingaat op hun uiterlijk, worden er enkele kenmerken genoemd:

  • Vleugels: Cherubijnen, zoals afgebeeld op de Ark van het Verbond, hadden vleugels die de verzoeningsplaat bedekten (Exodus 25:20). Serafijnen worden beschreven met zes vleugels (Jesaja 6:2).

    gotquestions.org

     

  • Menselijke gedaante: Engelen verschijnen soms als mensen, bijvoorbeeld als een in het wit geklede jongeman.

    bijbel.eo.nl

     

In de kunstgeschiedenis zijn engelen vaak afgebeeld met vleugels en in witte kleding, wat hun verbinding met het goddelijke symboliseert. Deze iconografie heeft zijn oorsprong in de Byzantijnse kunst, die engelen met vleugels afbeeldde om hun hemelse afkomst en snelheid in het overbrengen van boodschappen te benadrukken.

bijbelin1000seconden.be

 

 

 


Hoe engelen worden afgebeeld 

Hoe engelen beschreven worden in de bijbel door Ezekiel 

 

 

Ezekiel 10:14-22

 

14 Each of the angels had four faces. The first was the face of an angel, the second was the face of a human, the third was the face of a lion, and the fourth was the face of an eagle.

15 The angels rose. These were the living creatures that I saw at the Chebar River.

16 When the angels moved, the wheels moved beside them. When the angels lifted their wings to rise from the ground, the wheels didn't leave their side.

17 When the angels stood still, the wheels stood still. When the angels rose, the wheels rose with them. The spirit of the living creatures was in the wheels.

18 Then the glory of the LORD left the temple's entrance and stood over the angels.

19 The angels lifted their wings and rose from the ground. I was watching them as they left with the wheels beside them. The angels stood at the door to the east gate of the LORD's temple, and the glory of the God of Israel was above them.

20 These are the living creatures that I saw under the God of Israel at the Chebar River. I realized that they were angels.

21 Each had four faces and four wings, and under their wings were what looked like human hands.

22 Their faces looked exactly like the faces that I saw by the Chebar River. Each one went straight ahead.

Nederlandse vertaling

Ezechiël 10:14-22

14 Elk van de engelen had vier gezichten. Het eerste was het gezicht van een engel, het tweede was het gezicht van een mens, het derde was het gezicht van een leeuw, en het vierde was het gezicht van een adelaar.

15 De engelen rezen op. Dit waren de levende wezens die ik bij de rivier de Kebar had gezien.

16 Wanneer de engelen bewogen, bewogen de wielen naast hen. Wanneer de engelen hun vleugels ophieven om van de grond op te stijgen, verlieten de wielen hun zijde niet.

17 Wanneer de engelen stilstonden, stonden de wielen stil. Wanneer de engelen opstegen, stegen de wielen met hen mee. De geest van de levende wezens was in de wielen.

18 Toen verliet de heerlijkheid van de HEER de ingang van de tempel en stond boven de engelen.

19 De engelen hieven hun vleugels op en stegen op van de grond. Ik zag hoe ze vertrokken, met de wielen naast hen. De engelen stonden stil bij de oostelijke poort van de tempel van de HEER, en de heerlijkheid van de God van Israël was boven hen.

20 Dit zijn de levende wezens die ik onder de God van Israël bij de rivier de Kebar had gezien. Ik begreep dat het engelen waren.

21 Elk had vier gezichten en vier vleugels, en onder hun vleugels waren iets wat leek op menselijke handen.

22 Hun gezichten zagen er precies zo uit als de gezichten die ik bij de rivier de Kebar had gezien. Elk van hen ging recht vooruit.

Engelen: Onzichtbare bescherming en hemelse symboliek

In de wereld van het zichtbare leven we vaak met de illusie dat alleen dat wat we kunnen zien, telt. Maar in de stilte tussen onze gedachten, in de onzichtbare lagen van het bestaan, bewegen zich krachten die ons begeleiden, beschermen en inspireren. Engelen – deze hemelse boodschappers en wachters – spelen daarin een mysterieuze en troostrijke rol.

Engelen buiten ons gezichtsveld

In vele bijbelverhalen, zoals dat van Bileam, werken engelen op een niveau dat ons vaak ontgaat. Pas wanneer het goddelijke het toelaat, wordt hun aanwezigheid zichtbaar – en zelfs dan alleen heel even.

Dit herinnert ons eraan dat het leven niet enkel draait om wat we kunnen waarnemen. Er zijn onzichtbare invloeden aan het werk, krachten die ons helpen en leiden, zelfs als we ze niet herkennen. Het vraagt vertrouwen – vertrouwen in het ongeziene, in het goddelijke dat over ons waakt ook wanneer we het niet begrijpen of zien.

“De engel van de Heer legert zich rondom wie Hem vrezen”

Deze zin uit Psalm 34:8 benadrukt de beschermende taak van engelen. Ze zijn niet alleen boodschappers of strijders; ze zijn ook bewakers – door God aangewezen om over ons te waken.

In het hart van onze onzekerheden, wanneer het leven stormachtig is en de weg onduidelijk, mogen we weten dat we niet alleen zijn. Er is een hemelse aanwezigheid aan onze zijde – een stille kracht die waakt en beschermt.

Gewapende engelen: Strijders van het Licht

Hoewel kunst ons vaak engelen toont als vredige, serene figuren, vertelt de Bijbel ons ook een ander verhaal. Engelen kunnen ook machtige krijgers zijn, met zwaarden en vurige kracht, strijdend tegen duisternis en kwaad.

Ze staan symbool voor de actieve betrokkenheid van God in het spirituele gevecht dat zich onzichtbaar voltrekt. Het herinnert ons eraan dat het goddelijke niet passief is – het strijdt, het beschermt, het staat op voor het goede.

Cherubs en Serafs: De hemelse hiërarchie

In de visioenen van Ezechiël verschijnen bijzondere wezens – cherubs met vier gezichten en wielen vol ogen – die Gods heiligheid bewaken. De serafs, met hun zes vleugels, bedekken hun gezicht in eerbied voor God.

Deze beschrijvingen onthullen een verfijnde structuur in de hemelse wereld, waarin elke engel zijn eigen taak heeft. Sommige dienen als boodschappers, anderen als bewakers, weer anderen als aanbidders. Elk detail weerspiegelt een diepe symboliek.

Vier gezichten, vier aspecten van het goddelijke:

De cherubs van Ezechiël hebben elk een gezicht van een mens, een leeuw, een os en een adelaar. Elk gezicht draagt een eigen betekenis:

  • De mens staat voor intelligentie en bewustzijn.

  • De leeuw symboliseert majesteit en kracht.

  • De os verbeeldt dienstbaarheid en standvastige kracht.

  • De adelaar vertegenwoordigt het hemelse perspectief, een spirituele verhevenheid.

Samen belichamen ze een veelomvattend beeld van engelachtige kracht: wijsheid, macht, toewijding en spirituele verheffing.

Engelen of Krijgers?

Ezechiël schrijft:
"Hun hele lichaam, hun rug, hun handen, en hun vleugels waren rondom vol ogen, evenals de wielen bij de vier van hen." (Ezechiël 10:12)

Deze beschrijving maakt ons wakker uit het idee van engelen als enkel zachte lichtwezens. Ze zijn strijders, helderziende bewakers van het goddelijke, alert en paraat. Hun ogen symboliseren alziendheid – niets ontgaat hen, niets blijft ongezien in Gods werkelijkheid.

Ze staan aan onze zijde – niet als passieve toeschouwers, maar als actieve krachten in de geestelijke strijd die zich afspeelt achter de schermen van ons dagelijks leven.

Wachters én Boodschappers

Nogmaals lezen we in Psalm 34:
"De engel van de HEER legert zich rondom wie Hem vrezen, en redt hen."

Dit vers vangt de essentie van engelen in één zin: ze beschermen én brengen boodschappen van het goddelijke. Ze verbinden hemel en aarde, bewijzen ons dat we gezien, gekend en geliefd zijn – zelfs wanneer wij ons klein of verloren voelen.

Engelen herinneren ons eraan dat we nooit werkelijk alleen zijn. Ze fluisteren ons moed in, brengen wijsheid in ons hart en waken over ons in de stiltes van de nacht.

Als we stilstaan bij de vele rollen en vormen van engelen – van cherubs met vier gezichten tot strijders vol ogen – beseffen we dat het goddelijke zich op oneindig veel manieren uitdrukt. Niet om ons te overweldigen, maar om ons dichterbij te brengen – tot het besef dat we onderdeel zijn van iets groters.

Laat de gedachte aan engelen je inspireren tot vertrouwen, tot openheid voor het onzichtbare, en tot het koesteren van het besef dat we gedragen worden – elke dag opnieuw.

Vier levende wezens (Ezechiël 1:5-14)

Ezechiël ziet vier levende wezens die op veel manieren onbegrijpelijk en buitengewoon zijn. Elk wezen heeft vier gezichten en vier vleugels:

Het eerste gezicht is als dat van een mens.

Het tweede gezicht is als dat van een leeuw.

Het derde gezicht is als dat van een stier (of os).

Het vierde gezicht is als dat van een arend.

De wezens bewegen zich in alle richtingen zonder te draaien en hebben handen onder hun vleugels.
Deze wezens worden vaak gezien als een symbolisering van de kracht, majesteit en het diverse aspect van God’s aanwezigheid.

 

Wielen binnen wielen (Ezechiël 1:15-21)
Ezechiël ziet een visioen van wielen die naast de levende wezens staan. De wielen zijn bijzonder: ze lijken elkaar te doorkruisen, als wielen binnen andere wielen. Dit wordt vaak geïnterpreteerd als een symbool voor de alomtegenwoordigheid van God en de perfecte orde in Zijn schepping.

De wielen bewegen samen met de wezens, wat betekent dat de goddelijke energie zich in harmonie en synchroniciteit door de wereld beweegt.


Hoe Satan is beschreven in de bijbel door Ezekiel 

The Passage in Question: Ezekiel 28:11-19

The passage in Ezekiel 28:11-19 reads as follows:

“Moreover the word of the Lord came to me, saying, ‘Son of man, take up a lamentation for the king of Tyre, and say to him, “Thus says the Lord God: ‘You were the seal of perfection, full of wisdom and perfect in beauty. You were in Eden, the garden of God; every precious stone was your covering: The sardius, topaz, and diamond, beryl, onyx, and jasper, sapphire, turquoise, and emerald with gold. The workmanship of your timbrels and pipes was prepared for you on the day you were created. You were the anointed cherub who covers; I established you; you were on the holy mountain of God; you walked back and forth in the midst of fiery stones. You were perfect in your ways from the day you were created, till iniquity was found in you. By the abundance of your trading you became filled with violence within, and you sinned; therefore I cast you as a profane thing out of the mountain of God; and I destroyed you, O covering cherub, from the midst of the fiery stones. Your heart was lifted up because of your beauty; you corrupted your wisdom for the sake of your splendor; I cast you to the ground, I laid you before kings, that they might gaze at you. You defiled your sanctuaries by the multitude of your iniquities, by the iniquity of your trading; therefore I brought fire from your midst; it devoured you, and I turned you to ashes upon the earth in the sight of all who saw you. All who knew you among the peoples are astonished at you; you have become a horror, and shall be no more forever.'”

Nederlandse vertaling

De Betreffende Passage: Ezechiël 28:11-19

De passage in Ezechiël 28:11-19 luidt als volgt:

"Verder kwam het woord van de Heer tot mij: ‘Mensenkind, hef een klaaglied aan over de koning van Tyrus en zeg tegen hem: “Zo zegt de Heer God:
‘Jij was het zegel van volmaaktheid, vol van wijsheid en volmaakt in schoonheid.
Je was in Eden, de hof van God; allerlei kostbare stenen waren je sieraad:
Robijn, topaas en diamant, beryl, onyx en jaspis, saffier, turkoois en smaragd met goud.
Het werk van je tamboerijnen en fluiten was voor jou gereedgemaakt op de dag dat je geschapen werd.
Jij was de gezalfde cherub die beschermt; Ik had je aangesteld.
Je was op de heilige berg van God; je wandelde te midden van vurige stenen.
Je was volmaakt in je wegen vanaf de dag dat je geschapen werd, totdat er ongerechtigheid in je gevonden werd.
Door de overvloed van je handel vulde je innerlijk zich met geweld, en je zondigde; daarom wierp Ik je als iets onreins weg van de berg van God.
Ik verdreef je, o bedekkende cherub, uit de midden van de vurige stenen.
Je hart werd hoogmoedig vanwege je schoonheid; je verdorven je wijsheid vanwege je glans.
Ik wierp je ter aarde, Ik legde je neer voor koningen, opdat zij op je zouden neerzien.
Je ontwijdde je heiligdommen door de veelheid van je ongerechtigheden, door de ongerechtigheid van je handel;
daarom liet Ik vuur uit je midden opstijgen; het verteerde je, en Ik maakte je tot as op de aarde, ten aanschouwen van allen die je zagen.
Allen die je kenden onder de volken zijn verbaasd over je; je bent een verschrikking geworden, en je zult er niet meer zijn, voor eeuwig.’”

Hoe satan eruit ziet volgens jou ..


Ezekiel 28

12 Son of man, take up a lamentation upon the king of Tyrus, and say unto him, Thus saith the Lord GOD; Thou sealest up the sum, full of wisdom, and perfect in beauty.

13 Thou hast been in Eden the garden of God; every precious stone was thy covering, the sardius, topaz, and the diamond, the beryl, the onyx, and the jasper, the sapphire, the emerald, and the carbuncle, and gold: the workmanship of thy tabrets and of thy pipes was prepared in thee in the day that thou wast created.

14 Thou art the anointed cherub that covereth; and I have set thee so: thou wast upon the holy mountain of God; thou hast walked up and down in the midst of the stones of fire.

15 Thou wast perfect in thy ways from the day that thou wast created, till iniquity was found in thee.

16 By the multitude of thy merchandise they have filled the midst of thee with violence, and thou hast sinned: therefore I will cast thee as profane out of the mountain of God: and I will destroy thee, O covering cherub, from the midst of the stones of fire.

17 Thine heart was lifted up because of thy beauty, thou hast corrupted thy wisdom by reason of thy brightness: I will cast thee to the ground, I will lay thee before kings, that they may behold thee.

18 Thou hast defiled thy sanctuaries by the multitude of thine iniquities, by the iniquity of thy traffick; therefore will I bring forth a fire from the midst of thee, it shall devour thee, and I will bring thee to ashes upon the earth in the sight of all them that behold thee.

19 All they that know thee among the people shall be astonished at thee: thou shalt be a terror, and never shalt thou be any more.

Ezekiel 28:12-19

Application to Satan

Verses 11–19, though presented as a lament upon the king of Tyrus, can hardly be restricted in its application to this prince. The imagery certainly exceeds such a local reference. And it fails to answer the problems created if a completely local application is given to these verses. The following can’t apply to the literal “king of Tyrus”:

(1) “You were in Eden, the garden of God” (verse 13).

(2) “You were the anointed cherub who covers…You were on the holy mountain of God” (verse 14).

(3) “You were perfect in your ways from the day you were created, till iniquity was found in you” (verse 15).

(4) “Therefore I cast you as a profane thing out of the mountain of God; And I destroyed you, O covering cherub” (verse 16).

Ezekiel saw the character and activities of the literal king of Tyre in vision. And he also saw the invisible powerful being whom the king of Tyre served. Thus, the prophet saw beyond the literal king of Babylon (Jeremiah 14:4). He saw Satan, whose character and policies the king of Babylon copied (verses 12–16).

Lucifer’s Fall

Lucifer was a “covering” cherub, or angel. He was one of these highly exalted angels and was a leader. His beauty was flawless and breathtaking. Also, his wisdom was perfect. And his brightness was awe-inspiring. Ezekiel 28:13 seems to indicate that he was specially created to be an outstanding musician.

But pride, jealousy, and discontent arose in Lucifer’s heart. And he soon began to desire to unseat God and to demand that everyone worship him instead. He desired to be like God. Lucifer deceived a third of the angels (Revelation 12:3, 4) and caused a rebellion in heaven.

The Creator had no choice but to cast Lucifer and the other fallen angels out of heaven, because Lucifer’s aim was to usurp God’s power and enforce his evil plans throughout the Universe (John 8:44). After his expulsion from heaven, Lucifer was called Satan, meaning “adversary,” and the devil, meaning “slanderer.” Also, the angels who followed Satan were called demons (Revelation 20:14, 15; 21:1).

Nederlandse vertaling

Ezechiël 28:12-19

12 Mensenkind, hef een klaaglied aan over de koning van Tyrus en zeg tegen hem: Zo zegt de Heere GOD: U was het toonbeeld van volmaaktheid, vol wijsheid en volkomen in schoonheid.

13 U was in Eden, de hof van God; allerlei kostbare stenen waren uw sieraad: sardius, topaas en diamant, beryl, onyx en jaspis, saffier, smaragd en robijn, en goud. Het kunstwerk van uw tamboerijnen en uw fluiten was bij u; op de dag dat u geschapen werd, waren zij gereed.

14 U was een gezalfde, overdekkende cherub. Ik had u een plaats gegeven; u was op de heilige berg van God. U wandelde te midden van vurige stenen.

15 U was volmaakt in uw wegen vanaf de dag dat u geschapen werd, totdat er ongerechtigheid in u gevonden werd.

16 Door de overvloed van uw handel vulde uw binnenste zich met geweld en u zondigde. Daarom wierp Ik u als iets onheiligs van de berg van God weg, en Ik verdreef u, overdekkende cherub, uit het midden van de vurige stenen.

17 Uw hart verhief zich vanwege uw schoonheid; u hebt uw wijsheid verdorven vanwege uw glans. Ik wierp u ter aarde neer, Ik stelde u bloot voor de ogen van koningen, zodat zij hun ogen op u richtten.

18 Door de veelheid van uw ongerechtigheden, door de oneerlijkheid van uw handel, hebt u uw heiligdommen ontheiligd. Daarom bracht Ik een vuur uit uw midden tevoorschijn; dat verteerde u. Ik maakte u tot as op de aarde, voor de ogen van allen die u zagen.

19 Allen onder de volken die u kennen, zijn ontzet over u; u bent een schrik geworden en u zult voor altijd niet meer bestaan.


Toepassing op Satan

Verzen 11–19 worden gepresenteerd als een klaaglied over de koning van Tyrus, maar de beschrijvingen gaan verder dan enkel deze heerser. Een volledig letterlijke toepassing op de koning van Tyrus is moeilijk, omdat bepaalde uitspraken op hem niet van toepassing kunnen zijn:

  1. "U was in Eden, de hof van God" (vers 13).
  2. "U was een gezalfde, overdekkende cherub... U was op de heilige berg van God" (vers 14).
  3. "U was volmaakt in uw wegen vanaf de dag dat u geschapen werd, totdat er ongerechtigheid in u gevonden werd" (vers 15).
  4. "Daarom wierp Ik u als iets onheiligs van de berg van God weg, en Ik verdreef u, overdekkende cherub" (vers 16).

Ezechiël zag in een visioen niet alleen de aardse koning van Tyrus, maar ook de machtige onzichtbare entiteit die deze koning diende. De profeet keek verder dan de letterlijke heerser en zag Satan zelf, wiens karakter en beleid weerspiegeld werden in de koning van Tyrus.


De Val van Lucifer

Lucifer was een "overdekkende" cherub, een hooggeplaatste engel en een leider. Zijn schoonheid was onberispelijk en adembenemend. Ook was zijn wijsheid volmaakt en zijn glans indrukwekkend. Ezechiël 28:13 lijkt erop te wijzen dat hij speciaal was geschapen als een buitengewoon musicus.

Maar in Lucifers hart ontstonden trots, jaloezie en ontevredenheid. Hij wilde Gods plaats innemen en eiste dat iedereen hem zou aanbidden. Hij verlangde ernaar om zoals God te zijn. Lucifer misleidde een derde van de engelen (Openbaring 12:3, 4) en leidde een opstand in de hemel.

De Schepper had geen andere keuze dan Lucifer en de andere gevallen engelen uit de hemel te werpen, omdat Lucifer Gods macht wilde overnemen en zijn kwade plannen door het universum wilde verspreiden (Johannes 8:44). Na zijn verdrijving uit de hemel werd Lucifer Satan genoemd, wat "tegenstander" betekent, en duivel, wat "lasteraar" betekent. De engelen die Satan volgden, werden demonen genoemd (Openbaring 20:14, 15; 21:1).

Hoe satan omschreven wordt in de bijbel

De meest relevante passage is Ezechiël 28:13-15, die vaak wordt geïnterpreteerd als een beschrijving van Satan voordat hij viel:

 

"Gij waart in Eden, de hof Gods; allerhande kostelijk gesteente was uw bedekking: sardis, topaas, en de diamant, turkoois, onyx en jaspis, saffier, karbonkel en smaragd, en goud; het werk van uw trommelen en uw fluiten was bij u; ten dage toen gij geschapen werdt, werden zij bereid." (Ezechiël 28:13, SV)


De Duivel als een gevallen engel

  • Jesaja 14:12-15 beschrijft Lucifer (vaak geïnterpreteerd als Satan) als een machtige hemelse figuur die uit de hemel werd geworpen:

    • "Hoe zijt gij uit de hemel gevallen, gij morgenster, zoon des dageraads!"
    • Dit suggereert dat hij ooit een glorieuze engel was maar door trots ten val kwam.
  • Ezechiël 28:12-17 beschrijft hem als een prachtige cherub, bekleed met edelstenen en volmaakt in schoonheid, totdat hij zondigde:

    • "Gij waart een gezalfde overdekkende cherub... Gij waart volmaakt in uw wegen, totdat er ongerechtigheid in u gevonden werd."

 

Devil fallen angel

De Duivel als een Slang in Eden

  • In Genesis 3:1-5 verleidt Satan Eva in de gedaante van een slang, wat hem associeert met list en bedrog.
  • In Openbaring 12:9 wordt hij expliciet "de oude slang" genoemd:
    • "En de grote draak werd neergeworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt."

 

Snake of garden of eden

    De Duivel als een Brullende Leeuw

    • 1 Petrus 5:8 beschrijft hem als een roofdier dat op zoek is naar slachtoffers:
      • "Weest nuchter en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zou kunnen verslinden."
    Lion devil

     

    De Duivel als een Aanklager

    • In Job 1:6-12 en Job 2:1-7 verschijnt Satan als een aanklager die Job op de proef stelt met Gods toelating.

    • In Openbaring 12:10 wordt hij "de aanklager van de broeders" genoemd.

     

    Lion devil

    De Duivel als de Vader van de Leugen

    • In Johannes 8:44 zegt Jezus:

      • "Gij zijt uit uw vader de duivel... hij is een moordenaar van den beginne, en is in de waarheid niet staande gebleven; want in hem is geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, zo spreekt hij uit zijn eigen; want hij is een leugenaar en de vader derzelve."

     

    Lion devil

    De Duivel als een Engel van het Licht

    • 2 Korinthe 11:14 waarschuwt dat Satan zich kan voordoen als iets goeds:

      • "En geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts."

      • Dit laat zien dat hij bedrieglijk kan verschijnen als iets moois of goddelijks.

    Lion devil

     

    Zie ook op God / Oneindige schepper